Venteliste

Som alle almene boligselskaber og boligforeninger har vi to ventelister.

Almindelig, ekstern venteliste

Hvis du ikke allerede bor hos os, kommer du på den almindelige eksterne venteliste. Når dit nummer står først på listen, til den type lejlighed du har angivet, at du er interesseret i, har du mulighed for at få en bolig.

Intern venteliste for beboere

Hvis du i forvejen bor hos os i Boligforeningen Lillebælt, har du fortrinsret til vores ledige boliger, frem for ansøgere der står på vores almindelige eksterne venteliste. Til gengæld skal du afgive din nuværende bolig for at få en anden på den interne liste. Det kaldes oprykningsret. Således bliver der altid en bolig ledig til ansøgere på den almindelige eksterne venteliste.

Fortrinsret

Du skal have boet i din nuværende bolig i et år, før du kan gøre brug af din fortrinsret på den interne venteliste. Det kaldes karensperiode. Du skal blot skrive dig på den interne venteliste.

Sådan udlejer vi efter ventelisterne

Når en almindelig lejebolig bliver ledig, går der derfor tit en hel flyttekæde i gang. Boligsøgende tilbydes ledige boliger i denne rækkefølge:

1. Beboere i samme boligafdeling, der er aktive på den interne venteliste, får tilbudt boligen
  2. Beboere i en anden boligafdeling i Boligforeningen Lillebælt, der er aktive på den interne venteliste, får tilbudt boligen.
  3. Boligsøgende på den almindeling (eksterne) venteliste får tilbudt boligen.

I begge tilfælde (1 og 2) hvor beboere afgiver deres nuværende bolig, tilbydes den i stedet andre boligsøgende. Der bliver derfor altid en bolig ledig til den eksterne venteliste.

Hvor står du på ventelisten lige nu?

Hvis du logger ind som beboer på www.bdk.dk, kan du altid se hvilket nummer du er på ventelisten til en given bolig du er skrevet op til.

Er ventelisten en rutschebane?

I går stod du måske nummer nr. 1 til en bolig, og i dag er du kun nummer 3? Hvorfor nu det?

Er du skrevet op på den eksterne venteliste, må du vige pladsen, hvis:

• en boligsøgende på listen, der er skrevet op før dig, men har stået passiv (i bero), igen bliver aktivt boligsøgende.
  • boligsøgende på listen, der er skrevet op før dig, har ændret boligønsker og søger samme størrelse bolig som dig.
  • en beboer, der er passiv (i bero) på den interne venteliste, igen bliver aktivt boligsøgende.