Nyt fra boligforeningen

Sommerudflugt til Den gamle By i Aarhus

En busfuld forventningsfulde beboere drog afsted med bus til Aarhus fra morgenstunden, klar til en tur tilbage til gamle dage i Den Gamle By i Aarhus.

Vi ankom til Den Gamle By i god tid til den guidede rundtur som primært omhandlede Dronningens udstillede kjoler, men på vej til udstillingen fik vi også lidt at vide om de huse, vi passerede, og om Den Gamle By som helhed.

I udstillingen så vi bl.a. den gule brokadedragt med pelskanter som dronningen har brugt flere gange til nytårskur, vi så den lavendelfarvede sølvbryllupskjole, den sorte kjole, hun havde på, da hun blev udråbt som dronning af Danmark på balkonen på Christiansborg og mange flere.

Middagsmaden indtog vi i Hobrohuset, et gammelt pakhus til en købmandsgård fra Hobro. Menuen var stegt flæsk med nye kartofler og persillesovs, og hjemmelavede rødbeder.

Efter frokosten gik vi rundt og så på alle de flotte gamle bygninger og mange var i den ’nye’ afdeling med bygninger og indretning, biler og knallerter mv. fra 1970’erne. Den del var der mange, der ikke havde set før, og selvom mange ikke syntes at 70’erne er så længe siden, så er det altså nu blevet en del af Den Gamle By.  Vi var så heldige, at der var ’Haver og Håndværk’ dage, hvor der var smede og snedkere, der viste hvordan man arbejdede dengang, og gartner, der viste have og drivhus frem. Kl. 15:30 var der afgang mod Fyn. Desværre var det blevet regnvejr, så kaffen som skulle være indtaget på Ejer Bavnehøj, blev til at vi sad indendørs i tørvejr i bussen og nød kagerne, som Gitte Landberg fra Klyngerne havde været så sød at bage til os.

Det var en dag hvor beboerne hyggede sig, og vi er som boligforening glade for, at kunne tilbyde denne mulighed.

Lokalråd Fyns 1. præmie til Boligforeningen Lillebælt

Hvert år i uddeler Boligkontoret Danmark BDKprisen inden for et nærmere fastsat område. I år skulle indstillingerne leve op til krav om lokalt samarbejde - dvs. samarbejde med andre end ens egen afdeling eller boligforening. Vi indstillede Boligforeningen Lillebælt for ombygningen af Nørre Aaby gl. rådhus, bankbygningen og biblioteket, med det gode samarbejde, der har været med bl.a. Middelfart Kommune om hele omdannelsen af Nørre Aaby bymidte centreret omkring rådhuset.

Proceduren er, at der i hvert lokalråd på Fyn uddeles en 1. præmie og en 2. præmie, for de forslag der er indkommet lokalt til BDKprisen.  Modtageren af 1. præmien går videre til hovedkonkurrencen om BDKprisen og de 10.000kr der følger med.

Boligforeningen Lillebælt vandt 1. præmien på Fyn, på kr. 3.000 der fulgte med 1. præmien og vigtigst - den videre indstilling til BDK prisen.

BDK-PRISEN 2018

Desværre vandt vi ikke BDKprisen - vi var blandt 4 indstillinger, der levede op til kravene på landsplan, så det var spændende, men vi måtte se os slået på målstregen af Ribe Boligforening.

Det er helt fortjent, at Ribe Boligforening vandt prisen på deres indstilling om det store arbejde, de gør for at integrere flygtninge i deres område. Et projekt vi alle kan lade os inspirere af!

Prisen blev overrakt på repræsentantskabsmødet i Boligkontoret Danmark.

Lokalraadsprisen 2018 (1)  Visualisering Nr Aaby Gl Raadhus

Næstformand i Boligforeningen Lillebælt modtager Lokalrådets 1. præmie.

1. spadestik i Nørre Aaby

D. 3. april holdt Boligforeningen Lillebælt igen 1. spadestik - denne gang i Nørre Aaby midtby - hvor vi bygger 30 nye boliger i og omkring det gl. rådhus.

Der var taler ved først formanden for boligforeningen, Alex Gren, dernæst borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, som tog er fælles skovlestik (ja der var ikke nogen spade denne gang), og der blev udråbt et 3 foldigt hurra for byggeriet.

Formanden for Boligkontoret Danmark Lisbet Riis holdt også tale, efterfulgt af en tale af adm.dir. for Boligkontoret Danmark, Michael Demsitz. Der blev taget et skovlestik - en noget utraditionel men ikke desto mindre symbolsk handling på en forhåbentlig god byggeproces frem til indflytningstidspunktet i foråret  2019.

Hermed blev byggeriet skudt igang. De 30 boliger kommer til at ligge dels der hvor den gamle bankbygning ligger, dels der hvor det gl. bibliotek ligger og så selvfølgelig i det gl. rådhus ovenover det nu nyetablerede bibliotek i stueetagen.

Vi glæder os meget til at dette område af byen som har været lidt stille, siden kommunen forlod bygningerne i september 2017 atter bliver fyldt med liv, og oven i købet bliver en forskønnelse af denne del af Østergade.

Generalforsamling 2018

Boligforeningen Lillebælt afholdt lørdag d. 17. marts 2018 sin ordinære generalforsamling i Brenderup Aktivitetscenter.

Der var ca. 100 deltagere i alt fra 72 husstande.

Generalforsamlingen blev i år indledt med morgenmadsbuffet, og dernæst kunne formand Alex Gren byde velkommen til denne 3. ordinære generalforsamling i Boligforeningen Lillebælts historie.

Dirigenten blev valgt og det var som vanligt Klaus Bentzen, som kunne starte generalforsamlingen med at erklære generalforsamlingen for lovlig, og gav igen ordet til Alex Gren og 3. punkt på dagsordnen, bestyrelsens beretning.

Bestyrelsens beretning

Alex kom med en meget fyldestgørende beretning, som i år havde stort fokus på alle de ting der er blevet iværksat og gennemført siden sidste års generalforsamling. 'Der er virkelig sket meget siden jeg sidst stod her,' kunne Alex Gren fortælle de fremmødte.

Der var en gennemgang af de renoveringer, der enten er afsluttede eller er igangsat, samt en kort status over vores nybyggerier - alt sammen noget der illustrerede, at der nu virkelig sker noget ude i afdelingerne.

Politiske strømninger

Formanden rundede også den politiske situation i landet, hvor vi aktuelt har regeringens forslag til ghetto-planen at forholde os til. 'Hvis den foreslåede finiansiering bliver stemt igennem, har det store konsekvenser for den almene sektor, da finiansieringen udelukkende skal findes i de almene lejeres fællesopsparing i Landsbyggefonden. Det vil helt konkret betyde, at Boligforeningen Lillebælt potentielt går glip af tilskud fra Landsbyggefonden til 3 store renoveringer i Solvænget, Søborg Allé og Sønder Allé på ialt kr. 26.000.000' fortalte boligforeningens formand. Et scenarie vi ikke håber bliver til virkelighed!

Alex Gren havde også et andet fokuspunkt i beretningen, nemlig foreningens økonomi. Bestyrelsen har et meget vågent øje på økonomien, vi skal ikke være en pengetank, pengene skal ud at arbejde i de afdelinger, der har behov for det, men samtidig skal vi hele tiden være ansvarlige og ikke gøre foreningen sårbar. Der var ved regnskabsårets afslutning kr. 14.168.215 i likvide midler i dispositionsfonden - dem er vi igang med at bringe i arbejde, så vi forbedrer vores boliger, hvor de trænger mest.

Bestyrelsen arbejder hele tiden efter devisen, at vi aldrig må fjerne fokus på den økonomiske del, men at vi skal samtidig have fokus på at få opdateret vores boliger.

Dette er et meget lille udpluk af bestyrelsens beretning, men interesserede kan læse den i sin helhed på dette link: Bestyrelsens beretning 2018

Økonomi

Økonomi- og regnskabschef Michael Pedersen, Boligkontoret Danmark, kom med et indlæg om Landsbyggefonden, hvor han bl.a. sandsynliggjorde hvilke konsekvenser det kan få for Boligforeningen Lillebælt, hvis regeringen får støtte til finiansieringen af den såkaldte Ghetto-plan.

Herefter gennemgik regnskabsmedarbejder fra Boligkontoret Danmark, Mads Carstensen, de vigtigste nøgletal i det omfattende regnskab på over 500 sider. Han kunne berette om en fornuftig økonomi i selskabet, som kom ud med et overskud på kr. Afdelingernes regnskaber var også fornuftige, idet 14 ud af 21 afdelinger kom ud med et overskud, og 3 kom ud med et 0 resultat.

Regnskabet blev også enstemmigt godkendt og kan snart læses under 'Dokumenter'.

Der var ingen indkomne forslag, så dette punkt var hurtigt overstået.

Valg

På valg i år var: Mogens K. Hansen, Strib, Lis Frankfurth, Nr. Aaby, Ole Frankfurth, Nr. Aaby, Ruth Christensen, Middelfart og Lis Sørensen, Middelfart.  Alle blev genvalgt for en 2 årig periode.

Der blev desuden valgt 3 suppleanter.

1. spadestik på Taxagrunden i Middelfart centrum

Så blev det atter tid til et 1. spadestik. Denne gang har Boligforeningen Lillebælt skudt byggeri af 20 nye boliger i Middelfart midtby igang. Det er første gang i over 15 år, at boligforeningen bygger i Middelfart og vi glæder os til at byde nye beboere velkommen til foråret 2019.

D. 13. marts kunne formanden for boligforeningen Alex Gren således byde de fremmødte velkommne til dette utroligt velbeliggende byggeri, som kommer til at give et løft til området fra banegården ned mod byen, samtidig med at vi kan levere boliger i midtbyen, som er så efterspurgte blandt vores ventelistemedlemmer.

Byggeriet fik desuden gode ord med på vejen af byens borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, ligesom der blev holdt tale af Boligkontoret Danmarks næstformand Klaus Bentzen og Lars Tholstrup fra entreprenør Hansson & Knudsen.

Alex Gren og Johannes Lundsfryd Jensen tog ét fælles spadestik.

Hvis man allerede nu ønsker at blive skrevet op, eller blot høre mere om byggeriet, kan vores kontor kontaktes på tlf. 6312 7580.

1. spadestik i Skrillinge

D. 29. januar 2018 blev det 1. spadestik til 48 nye boliger i Skrillinge ved Middelfart taget. Der var stor deltagelse ved arrangementet bl.a. med repræsentanter fra alle involverede i byggeriet, rådgivere, totalentreprenør og arkitekten, boligforeningens ansatte og organisationsbestyrelse samt repræsentanter fra Middelfart Kommune og Boligkontoret Danmark.

Der blev holdt taler, først af formanden for Boligforeningen Lillebælt, Alex Gren, dernæst af Middelfarts borgmester Johannes Lundsfryd Jensen, efterfulgt af næstformand for Boligkontoret Danmark Klaus Bentzen og adm. dir. for STB Byg Jens Winther.

Alex 1 Spadestik 2 (1) Alex 1 Spadestik (1)

Borgmesterens Tale 1 Spadestik Klaus Tale 1 Spadestik

Gaester I Telt 1 Spadestik  Gaester I Telt 2 1 Spadestik

De 48 nye boliger forventes at stå klar til indflytning foråret 2019.

Ønsker man at blive skrevet op til en af lejlighederne, kan det gøres ved at ringe til vores kontor på 6312 7580.

Læs mere om byggeriet her.

Pris fra Friluftsrådet til Bøgeparken

I år havde Friluftsrådet en pulje penge på 1 mio. til projekter til fremme af friluftslivet i almene boligforeninger.

Vinderne blev annonceret på konferencen Almene Boligdage i Århus d. 17.-18. november 2017. Og Boligforeningen Lillebælts afdeling 2, Bøgeparken i Nørre Aaby var blandt de heldige vindere. Det blev til en 3. præmie på kr. 50.000, som skal bruges til at udvikle videre på de grønne arealer omkring afdelingen.

Friluftsraadets Prisoverraekkelse

På billedet ses fra venstre Friluftsrådets formand, næstformand i Boligforeningen Lillebælt Lene Jensen, lokalformanden for Århus bugtens afdeling under Friluftsrådet, og en repræsentant fra BL.

Byggeriet i Skrillinge kan nu præsenteres

Byggeudvalget i Boligforeningen Lillebælt har nu truffet beslutning om, hvem der skal bygge 48 familie boliger i Skrillinge for os.

Det er således besluttet, at det bliver entreprenør STB BYG, rådgivende ingeniører Spangenberg & Madsen og arkitektfirmaet RUM, der skal bygge for os.

Da beslutningen nu er truffet, kan vi endelig vise nogle tegninger. Der vil løbende blive lagt flere tegninger og billeder op, efterhånden som byggeriet skrider frem. Læs mere på Nye boliger i Skrillinge.

Skrillinge 3

Byggeriet set fra syd

Årets bustur gik til Korsbæk på Bakken

I år gik turen til Klampenborg, hvor målet var Korsbæk, der som bekendt ligger på Bakken. Vi var ca. 80 beboere, der drog afsted onsdag d. 16. august i det skønneste sommervejr. Vi havde reserveret bord på Postgården - og hvad får man der...? Smørrebrød og en lille skarp selvfølgelig. Vi havde besøg af Maude, Obersten og Konsulinde Holm, der gik rundt til os mens vi spiste. Lidt skønsang fra Konsulinden slap vi heller ikke for.

Således mætte, havde vi en times tid til 'fri leg' på Bakken, inden vi mødtes ved indgangen til Korsbæk. Her havde vi booket 3 guider, der viste os rundt, og fortalte små anekdoter om Korsbæk, opførelsen og indretningen ikke mindst - og det store arbejde med at finde de rigtige ting til hvert hus for at opnå den rigtige stemnng, som i serien om Korsbæk af Lise Nørgaard.

Det var lykkedes dem, at finde nogle af de oprindelige rekvisiter fra Korsbæk-serien, som fx. hele spisestuearrangementet i familien Varsnæs' hjem, grisehandler Oluf Larsens grisebil, Varnæs' bil og ganske få andre ting.

Efter rundvisningen var der afgang til bussen og dermed tid at vende hjemad. Det var en rigtig skøn dag, hvor beboernes - i lighed med resten af Danmarks - facination af Korsbæk og deres nysgerrighed omkring seriens virkeliggørelse på Bakken kom frem i lyset - og vores guider svarede tjenstvilligt, så godt de kunne.

Det var en dag hvor beboerne hyggede sig - for nogle var det den eneste aktivitet i sommerferien, og vi er som boligforening glade for, at kunne tilbyde denne mulighed.

Fornem 2. præmie til vicevært

Hvert år udlover Boligkontoret Danmark en pris på 10.000kr. til nogle personer, som gør noget ud over det forventelige. I år var kategorien viceværter, og der kom på landsplan rigtig mange indstillinger til prisen.

Inden man kommer til hovedkonkurrencen om de 10.000kr. skal man kåres som vinder i ens eget lokalområde. Vores lokalområde er fyn, hvor Boligkontoret Danmark administrerer ca. 3.000 boliger, hvilket også vil sige at der var 3.000 der kunne indstille en vicevært.

Boligforeningen Lillebælt fik 4 viceværter indstillet til prisen - det var ganske flot!

Det blev til en fornem 2. præmie til Henrik Trøjborg Hansen, som til daglig arbejder primært i afd. 1, 2, og 3, dvs. i Nørre Aaby og Føns. Henrik var indstillet af afdelingsbestyrelsen i Bøgeparken, Nørre Aaby, bl.a. med begrundelsen, at Henrik gør et stort stykke arbejde i forhold til integration af nye beboere med anden etnisk baggrund, og har et godt samarbejde med Team integration i Middelfart Kommune.

Henrik Faar Lokalraadets 2 Praemie 2017

Forretningsfører Kim Johansen, Boligkontoret Danmark, Fyn, overrækker her 2. præmien, som består af 2.000kr, til vicevært Henrik Trøjborg Hansen ved et arrangement for samtlige viceværter på Fyn.

Bogense Boligforenings team af viceværter/ejendomsfunktionærer vandt 1. præmien på Fyn og gik dermed videre til landskonkurrencen.

I år blev der valgt hele 2 vindere af BDK-prisen. Der var kommet rigtig mange gode indstillinger ind, så Boligkontoret Danmarks Kommunikations- og marketingsudvalg, som udpeger vinderen, besluttede at honorere 2 selskaber i år.  Bogense Boligforening og Boligselskabet Venbo fra Nordsjælland, som hver fik 10.000kr. i præmie.

Generalforsamling 2017

Boligforeningen Lillebælt afholdt lørdag d. 18. marts 2017 sin ordinære generalforsamling i Strib Fritids- og aktivitetscenter.

Der var 151 deltagere fra ialt 115 husstande - hvilket var en pæn fremgang i forhold til sidste år.

Generalforsamlingen blev indledt med en brunch, og således godt mætte, kunne formand Alex Gren byde velkommen til denne 2. ordinære general-
forsamling i Boligforeningen Lillebælts historie.

Dirigent Klaus Bentzen kunne erklære generalforsamlingen for lovlig, og gav igen ordet til Alex Gren og 3. punkt på dagsordnen, bestyrelsens beretning. Alex kom med en meget fyldestgørende beretning, som både skuede tilbage i de forgangne nu 1½ år og tog os med ud i både nærmeste fremtid - og helt frem til 2021-2025.

Bestyrelsens beretning

Der blev vist slides der synliggjorde, at vi skal blive mere effektive i driften, der blev vist et udpluk af de renoveringer vi allerede har gennemført, samt vist en oversigt over de enkelte afdelingers behov for renoveringer i de kommende år. Der blev vist en hel kavalkade over alle de sociale aktiviteter der har været i boligforeningens afdelinger i det forgangne år - meget inspirerende - og der blev endeligt vist slides over alle de kommende byggesager, vi så småt er startet op på. Nybyggeri i Middelfart, Skrillinge, Nørre Aaby og Ejby og på sigt måske også i Båring, Føns, Strib og Brenderup i form af seniorbofællesskaber. Vi kunne eventuelt også se os selv involveret i yderligere byggeri på Falstervej i Middelfart og i Gelsted.

Politiske strømninger

Formanden rundede også den politiske situation i landet, med fokus på bl.a. flygtninge og kontanthjælpsmodtagere, som bestemt er en opgave vi kan og vil tage på os - og derved hjælpe med gode boliger som kan være med til at skabe en tryg base for de der har allermest brug for vores hjælp.  Der lød også en opfordring til, at vi skal behandle hinanden ordentligt og være opmærk- somme på ikke at deltage i at dele forskellige grupper i samfundet op i rang- klasser og 'dem' kontra 'os'.

Dette er et meget lille udpluk af bestyrelsens beretning, men interesserede kan læse den i sin helhed på dette link: Bestyrelsens beretning 2017

Økonomi

Beretningen blev enstemmigt godkendt, hvorefter økonomi- og regnskabschef Michael Pedersen, Boligkontoret Danmark, gennemgik de vigtigste nøgletal i det omfattende regnskab på 503 sider. Han kunne berette om en fornuftig økonomi i selskabet, som kom ud med et overskud på ca. kr. 110.000. Afdelingernes regnskaber var også fornuftige, idet 18 ud af 21 afdelinger kom ud med et overskud, og i de 3 afdelinger med underskud, drejede det sig om relativt små beløb på ca. kr. 21.000 - kr. 33.000.

Regnskabet blev også enstemmigt godkendt og kan snart læses under 'Dokumenter'.

Der var ingen indkomne forslag, så dette punkt var hurtigt overstået.

Valg

Formand Alex Gren var på valg, og blev genvalgt uden modkandidat, ligesom de øvrige 5 organisationsbestyrelsesmedlemmer, Karin Gregersen, afd. 7, Finn Graversen, afd. 26, Paw Nielsen, afd. 2, Birte Just, afd. 22 og næstformand Lene Jensen, afd. 18, modtog genvalg. Alle blev valgt for en 2 årig periode.

Der blev desuden valgt 2 suppleanter, Anders Bech Kristensen, afd. 23 (1. supl.) og Helle Froberg, afd. 26 (2.supl.).

Billeder fra generalforsamlingen 2017:

Beboer-tur til Flensborg

Lørdag d. 26. december drog en busfuld glade beboere til julemarked i Flensborg. Det var bestyrelsen for afd. 11, Damgården, og aktivitetsudvalget i boligforeningen, der havde arrangeret turen.

Turen gik syd på fra morgenstunden. Bussen kørte direkte til Flensborg by, hvor der hvert år er det traditionsrige julemarked hele vejen ned gennem byens lange gågade.

Der var 4 timer til fri afbenyttelse dernede. Nogle fik en kop glühwein, andre fik købt julegaver, og andre igen gik en tur i den udsmykkede by og så på aktiviteter og arkitektur.

Turen gik hjemad kl. 14 med ophold hos Fleggaard ved grænsen, så der kunne provianteres lidt til den forestående højtid.

Alt i alt en dejlig dag, for de beboere, der havde valgt at deltage. Hvis der viser sig interesse herfor, kan det eventuelt komme på tale, at arrangere flere ture.

Flensborg 1 Flensborg 2

Flensborg 3

Visioner i Boligforeningen Lillebælt

Organisationsbestyrelsen og viceværterne var af visionsudvalget inviteret til en visionsdag d. 3. november 2016.

Det var en meget givtig dag, hvor vi drøftede hvad det er vi gerne vil med boligforeningen, hvilken retning vi i fællesskab skal arbejde hen imod.

Der blev arbejdet meget i grupper på tværs af organisationsbestyrelsen og viceværtgruppen, og visionsudvalget fik alle de guldkorn, der blev skabt med hjem. De arbejder videre med de input de fik, så vi kan få formuleret præcist hvad det er vi gerne vil.

Når der foreligger noget herom, bliver det kommunikeret ud.

Visionsdag 2 Visionsdag 3

Visionsdag 5 Visionsdag 6

Bolig- og Livsstilsmesse 2016

Boligforeningen Lillebælt var igen i år med ved Bolig- og Livsstilsmessen i Lillebæltshallerne. Vi havde en stor stand i år, så der var plads til mange besøgende.

I år var der fokus på seniorbofællesskaber og nybyggeri - og der var mange, der var interesserede i at høre nærmere om dét - især vores første byggeprojekt på Taxa-grunden i hjertet af Middelfart, var der stor interesse for.

Der var gratis opskrivning på standen, hvilket mange benyttede sig af.

Vi vil gerne sige tak til alle de mange mennesker, der besøgte os på messen - både til vores beboere der kiggede forbi, og til de mange 'gæster' der kom af interesse, og var nysgerrige på hvem vi er og hvad vi kunne tilbyde.

Messen 2016 1 Alm Str

Messen 2016 2 Alm Str

Åbent hus i Solvænget

Efter en gennemgribende renovering af nogle af husene i Solvænget i Nørre Aaby, bød afdelingsbestyrelsen indenfor ved et åbent hus arrangement.

Mange folk kom forbi - der var stor interesse for at se boligerne, og driftsassistent Christian R. Nielsen var til stede og kunne svare på spørgsmål om renoveringen

BDK's lokalkontor var repræsenteret ved chefkonsulent Line Højsgaard, så der var også mulighed for at få svar på de spørgsmål vedr. udlejning som man måtte have.

Samtidig var der indvielse af deres nye legeplads. Der var også gratis pølser fra pølsevogn og ta' selv softice - så det var en rigtig festdag.

Åbent værksted i Nr. Aaby

Fredag d. 1. juli blev vores nye værksted i Søndergade 45 i Nr. Aaby officielt indviet. Alle beboere var inviteret, og slagter Mathiasen fra Nr. Aaby grillede pølser til de godt 100 fremmødte. Der var tid til at se på faciliteterne og til en sludder mellem beboere, viceværter, administrationen og organisationsbestyrelsen - en rigtig god dag, arrangeret af boligforeningens arrangementsudvalg.

Åbent Hus Vaerkstedet Nr Aaby Alm Str 1

Åbent Hus Vaerkstedet Nr Aaby Alm Str 2

Åbent Hus Vaerkstedet Nr Aaby Alm Str 3

Åbent Hus Vaerkstedet Nr Aaby Alm Str 4

Stor tilslutning til seniorbo-aftenen i Føns

Boligforeningen Lillebælt og Lokaludvalget i Føns og Omegn inviterede tirsdag aften til seniorbo-aften i Føns for at vejre interessen for seniorbofællesskaber. 89 mødte op i den lune sommeraften for at høre nærmere om den populære bo-form.

’Det er så overvældende at se den store interesse – vi havde slet ikke turde håbe på så mange’ siger Rikke Clausen fra lokaludvalget i Føns og Omegn. Det store fremmøde vidner om en stigende interesse efter seniorbofællesskaber – og det passer Boligforeningen Lillebælt godt. ’Vi vil meget gerne bygge flere seniorbofællesskaber udover de to vi har i forvejen – men vi skal kun bygge, hvis der er en efterspørgsel til stede. Og det kan man da vist godt sige, at vi fik slået fast med syvtommersøm her til aften’ siger formand for boligforeningen Alex Gren.

Moede I Foens 310116 3

Boligforeningens formand, Alex Gren, fortalte om erfaringerne med
de 2 ekststerende seniorbofællesskaber i Boligforeningen Lillebælt.

Aftenen bød på oplæg om, hvad seniorbofællesskab er for en størrelse, og hvordan processen med at etablere et seniorbofællesskab ser ud. Herefter var der god tid til spørgsmål, som især handlede om huslejeniveauet for et potentielt seniorbofællesskab samt boligforeningens erfaring med at arbejde med interessegrupper i boligforeningens eksisterende bofællesskaber.

Moede I Foens 310116 4

Boligforeningens marketingschef, Karina Lauridsen, gennemgik
processen og alle dens faser ved opstart af et seniorbofællesskab.

Aftenen sluttede af med, at i alt 47 skrev sig på en generel interesseliste til boligforeningens mulige kommende seniorbofællesskaber. Boligforeningen Lillebælt vil nu bruge listen af interesserede i den videre proces i forhold til, hvor der er mulige byggemuligheder og i samarbejdet med Middelfart Kommune.

Der er til projektet oprettet en facebookside, hvor interesserede løbende kan følge med i, hvordan det går med boligforeningens ønsker om at bygge flere seniorbofællesskaber, og hvor der senere på året afholdes lokale ’seniorbo-aftener’: https://www.facebook.com/seniorbofaellesskabFoens/timeline

For yderligere oplysninger om seniorbofællesskaber kontakt venligst:
Bestyrelsesformand Alex Gren, tlf. 4044 4785, e-mail: algr@bdk.dk
Forretningsfører Helle Duus Andresen: tlf. 2337 3807, e-mail: heda@boligkontoret.dk
Lokaludvalget Føns og Omegn: Rikke Clausen, tlf. 6171 9551, email: rikkebeyerclausen@gmail.com.

Moede I Foens 310116 2

Der var ialt 89 fremmødte for at høre om seniorbofællesskab i Føns.

Moede I Foens 310116 1

Pausen kunne nydes udendørs i det dejlige vejr.

Seniorbofællesskab

PETANQUELILLE 1220958

Boligforeningen er  interesseret i at indgå i samarbejde om etablerering af flere seniorbofællesskaber i vores område.

Vi har erfaringer med seniorbofællesskaber, der går helt tilbage til 1995, hvor vi byggede vores første seniorbofællesskab i Gelsted. Vi har siden bygget endnu et - i 2004 i Ejby, så vi har lang erfaring i bygning af- og drift af seniorbofællesskaber. Denne erfaring gør, at vi rigtig gerne vil indgå i samarbejde med interessegrupper, fortælle om hvad vi kan tilbyde i en opstartsproces henimod etablering af et eller flere seniorbofællesskaber i kommunen. Helt aktuelt er der efterspørgsel fra Føns, hvor der d. 31. maj afholdes et sonderende møde om etablering af et seniorbofællesskab i Føns, og fra Stribområdet.

Vi har oprettet en facebook side om seniorbofællesskab i Føns, som man kan følge, hvis man er interesseret. Du kan finde den på dette link:

Vil du vide mere om hvad et seniorbofællesskab er, kan du læse om det her

Årets Lokalrådspris 2016

Kurt Kristiansen, formand Melfarparken, var indstillet til Lokalrådsprisen, som i år tildeltes til en ildsjæl, der gør noget ekstra for fællesskabet - gerne indeholdende integration og åbenhed. Den der vinder Lokalrådsprisen (Fyn) går videre til den landsdækkende konkurrence om at vinde BDK-prisen.

Kurt Kristiansen fik en flot 2. plads på Fyn - og med den en præmie på kr. 2.000.

015Daef631d37e247e4ab2457921375abdb5c1e8fa

På billedet ses næstformand og medlem af Lokalrådsbestyrelsen
Lene Jensen overrække Kurt Kristiansen 2. præmien.

Vi har en facebook side som er aktiv, og der er derfor altid noget interessant at følge med i - det være sig et arrangement ude i en af vore afdelinger, nyt fra viceværterne, gode råd, opslag fra f.eks. Boligkontoret Danmarks facebook side, eller andre relevante sider, oversigt over ugens arrangementer i Middelfart Kommune, samt ikke mindst Finn Graversens weekendhilsen.

Skolevej 10g 1.
5580 Nørre Åby